CHRISTY & EMILY – No Rest
Als Christy & Emily aus Brooklyn 2007 ihr Debut-Album "Gueen`s Head" auf dem New Yorker Label „The Social Registry“ veröffentlichten, stand ein gemeinsames Konzert mit den legendären The Nightingales ins Haus.
The Nightingales um den berüchtigten Ur-Punk und John Peel Liebling Robert Lloyd, sind die Ex-The Prefects und waren seit 1977 gemeinsam mit den "heavy hitters" von The Clash, The Slits oder Crass unterwegs. Als der New Yorker DJ Dan Selzer die alten Prefects-Scheiben wiederveröffentlichte, holte er The Nightingales für eine Tour in die Staaten. Unter anderem nach Brooklyn. Dazu buchte er Christy & Emily.
Man würde nicht denken, dass ein Begründer des Birmingham-Punkrock sich von zwei Frauen, die innige und gefühlvolle Songs singen, begeistern lässt, doch Lloyd war hingerissen. Nach dem Konzert ging er auf die beiden zu und fragte "Kommt ihr mit mir nach Europa?"
Fast Forward. August 2008. Christy & Emily spielen auf dem Klangbadfestival in Scheer, dem Festival im oberschwäbischen Hinterland mit der Creme de la Creme des musikalischen Undergrounds. Das Konzert von Christy & Emily wurde von dem Publikum mit offenen Mündern begleitet. Faszination und eine selten gesehene Spannung lag in der Luft der Zeltbühne, auf der das Duo seine hinreißende Live-Dynamik entfaltete.
Nach dem Festival kam dieses Mal Hans Joachim Irmler auf Christy & Emily zu und lud sie in sein Fauststudio in Scheer ein. Irmler ist künstlerischer Leiter des Klangbadfestivals, Produzent und Mitbegründer der ebenfalls legendären Krautrockgruppe "faust". Außerdem betreibt er das Klangbad-Label, auf dem auch The Nightingales veröffentlichen. Gemeinsam wurde beschlossen, dass Christy & Emily im Fauststudio das Album "No Rest" aufnehmen sollen.
Das neue Album „No Rest“ enthält 10 Songs, die nicht nur die zurzeit tonangebende Musikszene Brooklyns zum Ausdruck bringen, sondern in ihrer Mischung aus Coco Rosie und viel mehr The Velvet Underground eine Entdeckung der Popmusik der Zehner Jahre sein werden.
Jeder Song ist eine Geschichte und beeindruckt für sich. Auf Struktur wird oft verzichtet und ungewöhnlich instrumentiert - und gerade das Ungewöhnliche aber Eingängliche, gepaart mit dem zauberhaften Gesang, der zerbrechlich und unheimlich ergreifend über den Soundsphären schwebt, macht die Musik von Christy & Emily zu einem besonderen Erlebnis zeitgenössischer Musik.
"Beast" ist eine Art Rocksong im brasilianischen Baião-Rhythmus unter einem psychedelischen Unterwelt-Teppich, der später in "Cave" in mystische Tunnel weiterführt. "Guava Tree" ist eine traurige Freitodballade, die ins Herz trifft, während bei "Firefly" aus einer zarten, beruhigenden Melodie eine von energischem Gesang getragene bannende Intensität entsteht. Delay und repetetives „Wurlitzer“ treiben "Little World" an um dann in "Kings & Monsters" eben diese herauf zu beschwören und mit Glockenklängen in Orgelwelten aufzusteigen. Im letzten Song, "Amaryllis", ist dann neben Schumann und Liszt auch noch ein Hauch Brian Wilson zu hören. Jedes Instrument, jeder Gesangspart, jeder Overdub der zehn Songs bekommt eine eigene und individuelle Note durch die liebevolle Arbeit von Produzent Irmler. Es sind nicht nur Christy & Emily, die sich hier gefühlvoll ausdrücken, sondern auch der Produzent, dem es gelingt, die Stimmung der wundervollen Konzerte auf dem Tonträger wiederzugeben.
Gefunden haben sich Christy & Emily in der New Yorker Punkgruppe Lil`Fighters. Dort trafen zwei Musikerinnen zweier unterschiedlicher Genres und Lebensweisen aufeinander. Es ist auch die unterschiedliche Herkunft von Christy & Emily, die ihre Musik so spannend und ausdrucksstark macht.
Christy Edwards lernte ihr Instrument mit einem Metallica-Noten-Buch, bevor sie während ihres Studiums an der „Rhode Island School of Design“ in mehreren Bands spielte. Neben zahlreichen Bandprojekten, meist aus dem Punkumfeld, arbeitet sie als Künstlerin und ihre Bilder wurden unter anderem auf der Scope Art Fair in New York verkauft. Als bei ihrer Band Lil`Fighters, mit denen sie zwei Alben herausbrachten, der damalige Keyboarder ausstieg und durch die Pianistin Emily Manzo ersetzt wurde, lernten sich die beiden kennen.
Emily Manzo hat an der New England Conservatory, dem Oberlin Conservatory und an der Columbia University Piano studiert und hat in der New Yorker Szene und vor allem mit ihren John Cage-Interpretationen beeindruckt. Auch ihr Album mit Jody Pou mit Werken von Anton Webern, das 2009 auf dem Shsk'h-Label herauskam, bekam internationale Aufmerksamkeit. Gemeinsam mit dem Filmmacher Paul Rowley hat sie soeben das Filmprojekt "THE ROOMS" abgeschlossen, das 2010 erscheint. In der New York Times wurde Emily Manzo für "großartig" erklärt, die Time Out New York hat ihre Rolle als formgebende Kraft in sowohl der Neuen Musik als auch in der Brooklyn-Underground-Szene beschrieben.
Seit 2008 haben Christy & Emily auf mehreren Tourneen schon viele Städte in Europa bespielt. Zum Album-Release werden sie im Februar wieder in Deutschland live zu erleben sein. Die Tour wird präsentiert von Klangbad und BllalaBooking, sowie von byte.fm, der TAZ und dem Missy Magazine.
http://www.christyandemily.com
http://www.myspace.com/christyandemily
Vertrieb Deutschland: Broken Silence
Vertrieb International: Cargo Records
Brooklyn based duo Christy & Emily release their third record produced by Hans Joachim Irmler of Faust at Klangbad Studios in Scheer, Germany. Here’s the story of how it all came about:
Back in 2007 Christy & Emily were about to release their debut album, Gueen’s Head, on New York label The Social Registry and they were booked to open for the legendary Nightingales. For those who don’t know the legend of the Nightingales, they are the brain spawn of Robert Lloyd, infamous Birmingham native and John Peel favorite. He had been on the scene since 1977 with a band called The Prefects, who played with all the heavy hitters: The Clash, Buzzcocks, The Slits. The Prefects matured into the Nightingales during the 80’s, and when NY DJ Dan Selzer reissued the old Prefects canon, he booked them a tour in the US and got them a show in Brooklyn. Enter Christy & Emily.
One wouldn’t think that a post-punker like Lloyd would dig two girls singing intimate songs, but they floored him. He waltzed up to them after their show and said, “Will you come to Europe with me?”
Fast forward to August 2008. Christy & Emily play the Klangbad festival, three days of every kind of music one can drink in with German lager, all curated by Hans Joachim Irmler, the mastermind keyboardist of prog rock staple Faust. Christy & Emily play to a large crowd; open-mouthed, silent, listening, mesmerized by the duo’s enchanting dynamic. After the festival Irmler invites C&E to his studio to record a brand new album for his label, Klangbad. No Rest is that album.
The Music
No Rest starts dark but promptly spatters the listener with light – greens and golds, harmony and dissonance. “Beast” is an unconventional rocker with its Brazilian baiao rhythm seated in a psychedelic netherworld. “Guava Tree” is a suicide ballad, invoking the sordid tales in the Harry Smith Anthology. There is a mellow intensity in “Firefly” that is dissipated by the mystic corridors of “Cave.” Although the “Amaryllis” chords are borrowed from Schumann and Liszt this song’s chorus has a nod to Brian Wilson.
The vocals of the album are lovingly attended to by Irmler. Each track, each voice, each overdub is treated with an individual style. In it we hear not only C&E expressing themselves, but Irmler as well. No Rest is in fact C&E’s third release. Their second effort, Superstition, was quietly put out in November 2009 through Robert Lloyd’s label, Big Print. It got a lot of love in reviews, but not a lot of distribution. No Rest should have both.
The Duo
Christy learned to play guitar from a Metallica Ride The Lightning tablature book, and started playing in bands during her stay at the Rhode Island School of Design. She got exposed to a lot of good and noisy bands going to shows at the now extinct Fort Thunder. Upon moving to New York she started a band called the Lil’ Fighters, who self released two works: the vinyl only Boys & Girls and the CD Freedom School. The band’s original keyboardist, Walter Martin, eventually left to tour with his other project, The Walkmen. He was replaced by Emily Manzo, and this was the beginning of the current C&E.
Christy also plays guitar and sings in a punk band called the Totallys that gigs regularly in NYC. She mentors in an after school program called the Vibe Songmakers, helping students to write their own songs. In addition she was the drummer for a psych rock band called the Sumerians, and much of the drumming on the Lil’ Fighters recordings is she. Her animated video for the C&E song “105& Rising” was premiered on the TheFader.com, and her drawings have been shown and sold at the Scope Art Fair in New York.
Emily is a classically trained pianist who has studied at the New England Conservatory, the Oberlin Conservatory and Columbia University. In September 2009 her recording of the entire works of Anton Webern for soprano and piano with Jody Pou was released on the Shsk’h label to international acclaim. Her collaboration with filmmaker Paul Rowley has blossomed into a feature-length film entitled The Rooms, which will have its premiere in 2010.
The New York Times has called Emily’s playing “superb” and Time Out New York has commented on her role as a “protean force with the ability to move two scenes at once.” She has contributed to the recordings and live performances of Brooklyn rock bands Oneida (Jagjaguar) and Oakley Hall (Merge) and has premiered the music of Elliott Sharp, Susie Ibarra, Matt Welch and many others. She is a founding member of Till by Turning, a chamber ensemble dedicated to creating educational resources for new music and is also a mentor for the Vibe Songmakers after-school program.
"Lover's Talk" and "Superstition" come on like benign, soft-edged pop with ghosty bits of melody held together by heavenly harmonies. But there's something unsettling beneath the Wurlitzer organ wub-wub and Christy's reverb-drenched guitar. Doomy minor chords jut out and harmonies diverge as the two ladies sing of evil thoughts and bad dreams. Before long, their overt innocence feels like a crafty, almost creepy shadow play.”
–Jessica Hopper, SPIN
“Christy & Emily’s music is like night air — calmly moving, a gentle swirl of warm and cool, a surrounding thing. “Lover’s Talk,” the beautiful first offering from Superstition, the Brooklyn psych-folk duo’s sophomore album, hits new heights in shimmer, with their voices hovering lucidly above a reverb-glaze of picked guitar and plinked keyboards. Bass, drums, loud audiences — not missed. This is private music for public settings. The album comes via the UK label Big Print next month, and once you've sat a spell with the song, you'll know there'll be something else to be thankful for come then.”
–Mike Wolf, RCRD LBL
"Like the Wonder Twins or a Reeses peanut butter cup, theirs is an interesting partnership for the strikingly different abilities and musical flavors these two multi-instrumentalists bring to the studio and stage. Gueen's Head, the product of their work, isn't just "rock" versus "classical," but interpretive versus creative, mood versus hook, song versus sound.... The album [Gueen's Head] sounds like indie pared down to its DIY basics: eight patiently paced songs creating a rainy-day minimalism."
–Stephen M. Deusner, Pitchfork
"Like Arthur Russell jamming with Galaxy 500."
–Evan Andrews
"They play music that switches between melodious reverberating wurlitzer and choppy, aggressive guitar with sweetly yearning vocals that bask in repetition and self-realization."
–Everett True, Plan B
+ Review in der taz
+ Review in der SPEX
+ Review auf cdstarts.de
+ Review im BYTE.FM Magazin
+ Review in der Intro
+ Review bei tonspion.de
+ 20 Questions to Christy & Emily (popmatters.com)
Track List
1. Beast
2. Firefly
3. Sundowners
4. Cave
5. Little World
6. Kings & Monsters
7. Guava Tree
8. Idle Hands
9. Here Comes The Water
10. Amaryllis
All songs by Christy & Emily
except “Here Comes the Water Now”
by Tom Brosseau, unabridged music (ASCAP)
Recorded at Faust Studio in Scheer, Germany, August 2008
Produced and mixed by Hans Joachim Irmler
Engineered by Andreas Schmid
Christy Edwards – guitar / vocals / harmonica / drums
Emily Manzo – wurlitzer electric piano / organs / piano / vocals / drums
Cello on 7 and 10 by Sehera Nawaz
Cover photo by Claudio Hils / Christof Ulrich
Drawings/design by Christy Edwards